czwartek, 18 października 2012

02. Paprikás krumpli


Paprikás krumpli to jednogarnkowa potrawa pochodząca z Węgier. Dawniej popularna wśród chłopów i pasterzy, z racji tego, że była, prosta, sycąca i tania w przygotowaniu, dziś zyskuje uznanie w szerszych kręgach stając się jedną z najczęściej gotowanych tradycyjnych potraw tamtejszej kuchni. To uboższa wersja, innej madziarskiej specjalności - gulaszu - w której ziemniaki zastępują mięso.
Gdyby pokusić się o przetłumaczenie nazwy to oznaczałaby ona dosłownie: paprykowe ziemniaki, aczkolwiek spotkałam się gdzieś z wersją "paprykarz z ziemniaków".

Co prawda niektórzy Węgrzy uważają, że moja wersja paprikas krumpli odbiega od oryginału, aczkolwiek przepis mam od znajomego z Szegedu.



Składniki:

pół szklanki oleju
1-2 łyżki ostrej papryki
3 średniej wielkości czerwone cebule
2 czerwone papryki
2 pomidory
1kg ziemniaków
puszka groszku
2-3 laski kiełbasy typu zwyczajna
łyżeczka Eros Pista* (opcjonalnie)
sól, pieprz

Sposób przygotowanie:




*Eros Pista - czyli Ostry Stefek to bardzo ostry przecier z papryki. Dostępny w specjalistycznych sklepach z węgierskimi produktami i na niektórych stronach internetowych.



Smacznego

4 komentarze:

  1. Brzmi przepysznie, bardzo mi się podoba zarówno przepis, jak i wizualizacja przepisu :) To jedno z dań, które na pewno spodobało by się mojej rodzince

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj, coś dla moich panów, fanów kuchni węgierskiej. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Można jeszcze dołożyć makaron, jeśli ktoś lubi gęstsze.

    OdpowiedzUsuń